ChatGPT-4

Rätt använd är Open AI:s chatbot ChatGPT är ett kraftfullt verktyg för innehållsproduktion.

Märk väl: ett verktyg. Det behövs fortfarande en kompetent mänsklig skribent i processen om du vill att innehållet ska gynna ditt företags varumärke och affärer.

Det behövs också kunskap om hur man bäst använder verktyget rent praktiskt. Så här får du 8 saker du kan göra för att ta dig från test- och lekstadiet till effektivt innehållsskapande.

1.     Gör en riktig brief

Först och främst är det med AI som med en copywriter: ju mer relevant information den får, desto bättre resultat. Och omvänt: shit in, shit out.

ChatGPT börjar från scratch utan sammanhang, så briefa den på syfte, målgrupp, nyckelbudskap, stil – allt som är relevant för uppgiften den ska utföra.

Uttryck dig gärna överdrivet tydligt. ChatGPT fattar inte alltid vad man ber om och man måste ibland upprepa samma förfrågan på lite olika sätt innan polletten trillar ned. Ibland säger den att den tyvärr inte kan svara, men ge inte upp. Om du ställer frågan igen med lite andra ord kan det mycket väl komma ett svar ändå.

2.     Föreslå ämnen, rubriker och perspektiv

ChatGPT är rätt bra på att generera idéer om innehåll eller rubriker som ingen i ditt team hade tänkt på. Och som sagt, ju utförligare riktlinjer du ger den desto träffsäkrare brukar den bli.

Du kan också få nya infallsvinklar genom att ställa enkla frågor, som ”vad är de största smärtpunkterna för vår målgrupp?” och ”hur kan vi lösa kundens problem?”

3.     Skapa en struktur

Be ChatGPT att föreslå en struktur för ett ämne (”outline” på engelska) så får du rubriker, styckesindelning och innehållsförslag i punktform. AI:n kan också producera en text för ett visst format: en artikel, en produktbeskrivning, en serie inlägg på sociala medier för att ta några exempel.

Omvänt kan du be den applicera en viss struktur eller modell på informationen du förser den med. Som en SWOT-analys, ramverket ”See-Think-Do” eller gamla hederliga AIDA-modellen, om du minns den.

4.     Göra research

ChatGPT kan användas för kunskapsinhämtning som ett lite smartare alternativ till Google. Fråga den om marknadsdata, forskningsresultat, statistik, branschinsikter – och pang så sitter du där med en smärre uppsats om saken.

Sen september 2023 kan ChatGPT söka på internet via Bing, vilket dessutom gör att den kan söka efter uppdaterad information.

5.     Förenkla komplicerade ämnen

Jobbar man med B2B vet man att det sällan råder brist på tekniska och komplexa ämnen. ChatGPT Plus är förvånansvärt bra på att bryta ner huvudvärksframkallande information till lättlästa förklaringar. Både för din målgrupp och dig själv. Du kan exempelvis be den ”förklara X för en novis” eller ”sammanfatta Y för en tioåring” (även om jag själv sällan skriver för tioåringar).

6.     Föreslå ett utkast

ChatGPT kan snabbt skapa ett första utkast som sen vidareutvecklas och redigeras.

I praktiken tar det ofta tar längre tid att källgranska och skriva om en text än att skapa första utkastet själv (om man vill att texten ska ge ett professionellt intryck).

Men AI:n kan definitivt spotta ur sig mycket matnyttigheter som kan användas när de faktakollats och redigerats.

7.     Utveckla och förbättra en text

ChatGPT kan agera redaktör som ger feedback och föreslå textförbättringar av en text, om än inte som en mänsklig redaktör. Om du istället tar redaktörsrollen kan du be den skriva om en text efter dina önskemål – kanske att hålla en viss stil, lägga till något eller anpassa den till en viss målgrupp. Resultatet är dock sällan särskilt tonsäkert.

För varje iteration blir texten förhoppningsvis snäppet bättre.  

Du kan också låta din digitala assistent utföra tråkiga SEO-uppgifter som att generera en lista med nyckelord som relaterar till ett givet ämne eller föreslå metatitlar.

8.     Översätta och kulturanpassa

ChatGPT, eller mer specifikt ChatGPT-4 som jag använder, slår Google Translate i flera tester från 2023. Inte bara vad gäller språklig korrekthet, utan också nyanser och kulturanpassning vilket sparar tid på korrekturstadiet.

Till sist en förmaning från ChatGPT själv: ”Det viktigt att alltid granska och redigera det genererade innehållet för att säkerställa att det är korrekt, övertygande och passande för din målgrupp.”

ChatGPT genererar inte färdigt innehåll för hemsidor och sociala medier utan välformulerade svar, idéer och textförslag. Och en viss andel, chatbotens så kallade ”hallucination rate”, är rent hittepå.

Det finns med andra ord goda skäl att alltid låta en människa med rätt kvalifikationer ansvara för slutresultatet.

Om du vill veta mer om hur du kan använda AI i ditt contentskapande – hör av dig!

Mänskligen,

Erik

Läs min artikel 8 skäl att inte låta ChatGPT skapa ditt innehåll (själv).

Tags