När många som hittills mest lekt med gratisversioner av ChatGPT går i skarpt läge för att inte komma efter konkurrenterna kommer marknadsföringen att förändras snabbt och på många sätt.
Vårt förtroende för innehåll från företag kommer att genomgå hårda prövningar. Mänskliga förmågor och kvaliteter kommer att uppvärderas.
I CMI:s (Content Marketing Institutes) årliga spaning siar inte mindre än 67 experter om den närmaste framtiden, som förstås domineras av AI.
Jag fastnade för 5 trender som många verkar vara eniga om.
1. AI blir ett effektivt verktyg
När den värsta hypen lägger sig kommer AI att inta rollen som en pigg, kapabel assistent. En ”work assistent, not a job assassin.”
Jag har sett hundratals plattformar i ”the marketing tech stack” introducerats utan att någon av dem har tagit över marknadsföringen. Det kommer inte den här heller att göra (under 2024).
AI kommer att sättas på att utföra en mängd informationsintensiva uppgifter och på så vis skänka tidspressade marknadsförare tid att vässa företagets marknadsföring. När AI-tåget avgår 2024 är det närmast ett självskadebeteende att stå kvar på perrongen (ursäkta klyschan).
Men lika lite som mysvarma leads trillar in bara för att man har skaffat HubSpot, kommer en ChatGPT-4-prenumeration att lösa dina problem. I slutändan hänger resultatet fortfarande på marknadsförarens hantverksskicklighet och erfarenhet.
2. Företag skapar guidelines för AI
Det går fort i hockey, men AI går snabbare. Just därför är 2024 året då vi marknadsförare behöver stänga våra gapande munnar, få grepp om den nya tekniken och börja ta kommandot.
Detta kräver såklart utbildning, men inte minst gemensamma guidelines, processer och rutiner kring hur vår organisationen ska använda AI.
I CMI:s “Outlook”-undersökning inför 2024 använde 72% generativt AI men minst 61% saknade guidelines för användning. Att experimentera är viktigt, men det är en annan sak att lägga ut sina AI-alster till allmän beskådan innan man vet vad man gör. Det kan sluta i en praktvurpa.

3. AI blir en strategisk sparringpartner
De som ligger i framkant kommer att inse att den stora grejen med ChatGPT och andra LLM:er (Large Language Models) inte är att generera texter och bilder. (Va?!)
Det är snarare som verktyg för research, analys och strategi som de skapar det största affärsvärdet. De kan till exempel hjälpa oss förstå våra målgrupper bättre, sätta bättre contentstrategier och analysera KPI:er.
Själva tänkandet kommer mänskliga marknadsförare fortfarande att behöva stå för. AI kan inte tänka, men det kommer att frigöra tid till att tänka och hjälpa oss att tänka bättre.
4. Dåligt innehåll sänker varumärken
Många tror att LLM:er som ChatGPT och AI-appar ska kunna driva deras varumärke och säljtratt. Många kommer att försöka. Men flera marknadsföringsgurus beskriver detta som ett ”varumärkenas race mot botten”.
Vi kommer att få se en backlash mot dåligt innehåll och det kommer att slå tillbaka på dessa varumärken och deras försäljning.
Då ser business caset för kvalitetssäkrat innehåll som lär ut värdefulla saker betydligt bättre ut. Rekommenderas varmt!
5. Förtroende och äkthet blir avgörande
Många experter talar om att folk kommer att bli mer skeptiska och misstänksamma till innehåll i takt med att andelen AI-genererat innehåll stiger. Då pratar vi framför allt innehåll som förlitar sig för mycket på AI, ”fake content” och hittepå (så kallade hallucinationer).
Vi kommer att utveckla ett AI-filter som inte är att leka med.
För att tränga igenom detta filter behöver vi marknadsförare skapa förtroende med innehåll som är äkta, ärligt och uppenbart mänskligt.
Varumärke och kundrelationer har alltid tillhört det allra viktigaste, men nu kommer det att bli utslagsgivande.
Tankeledarskap och grupptillhörighet (”communities”) och conversational content (samtal via chattar, sociala medier och event) blir hårdvaluta.
Det verkar som att människor vill helst ha med andra riktiga människor att göra.
Mind blown.
Om du vill veta mer om hur du kan använda AI i ditt contentskapande – hör av dig!