Marknadsassistanter

Tidsbrist brukar hamna i topp när marknadsteam rankar sina största utmaningar. Om man bara hade en assistent att delegera till eller en expert att be om råd!  

Med ChatGPT kan du nu skapa ditt eget lilla team av virtuella assistenter, redo att hjälpa dig när som helst på dygnet.  

Jag pratar om Custom GPTs.

Vad är Custom GPTs?

En Custom GPT är en version av ChatGPT som anpassats till ett specifikt ändamål. Sen november kan alla ChatGPT Plus-användare skapa sina egna Custom GPT:er.

Har du också suttit och stirrat på dialogrutan med den uppfordrande texten ”Message ChatGPT…” och undrat var du ska börja? För att inte tala om vilka steg som kan leda fram till det du är ute efter?

En Custom GPT (eller bara ”GPT”) guidar dig genom en process som utformats för att utföra en viss uppgift. På det sättet är GPT:er lite som Jasper, Videomaker och alla andra frisvängande ChatGPT-baserade appar.

En GPT gör det alltså betydligt enklare för användaren, men rätt byggd ska även resultatet kunna bli betydligt bättre än om man använder ChatGPT utan anpassningar.  

Gott om färdiga GPT:er

Det finns redan ett stort utbud av färdiga GPT:er som gjorts tillgängliga för allmänheten av sina skapare (gå in under ”Utforska GPTs”).

Några exempel:

Bilder: Logo creator, Cartoonize yourself (namnen är väl självförklarande).

Skrivande: Write for me, allt-i-allo-skribent. Humanizer Pro som enligt egen utsago gör texter som inte fastnar i AI-filter.

Produktivitet: Video maker. Diverse GPT:er som skapar diagram, presentationer och andra visualiseringar.

Faktainsamling- och analys: Forskningsassistenten Consensus. Sci Space som hittar och analyserar vetenskapliga publikationer.

Programmering: DesignerGPT som kan bygga en webbsajt. Screenshot to code GPT där du kan ladda upp en skärmbild av en hemsida och få kod till den på valfritt programmeringsspråk. Smått otroligt.

Utbildning: Matte- och vetenskapsläraren CK-12 Flexi. AI Tutor med en bredare repertoar.

Fotnot: självklart ersätter dessa AI-verktyg INTE professionella marknadsförare och skribenter. Låt det gärna bli ett mantra!

GPT Store – OpenAI:s App Store

Explore-sidan kallas GPT Store och ibland OpenAI:s App Store. Ingen dum liknelse, även om det inte går att tjäna pengar på att bygga GPT:er än.

OpenAI säger att ett GPT builder revenue program kommer under Q1-2024 och kommer att ge ”GPT-utvecklare” betalt baserat på användning.

I princip vem som helst kan bygga en GPT, och det märks. Vissa GPT:er jag testat kanske kan underlätta för en nybörjare, men tillför inte särskilt mycket jämfört med ”vanlig” ChatGPT-4 om man är en van ChatGPT-användare.

Låt dig inte luras av dem. Kvaliteten lär öka när utvecklarna börjar kunna tjäna pengar på sina skapelser.

Men nu kommer vi till det verkligt intressanta.

Bygg dina egna GPT:er

Färdiga GPT:er i all ära, men det häftigaste är nog ändå möjligheten att bygga sina egna GPT:er utan att kunna programmera eller ha några tekniska färdigheter.

Däremot är det en stor fördel att veta lite om hur man hanterar och promptar ChatGPT, annars är det lätt att snabbt gå vilse i pannkakan.

En GPT agerar i den roll den tilldelas. Jobbar du i ett pressat marknadsteam skulle ni kunna börja bygga en ”assistent-GPT” som utför tidskrävande uppgifter, gärna komplexa uppgifter som flera personer skulle ha nytta av.

Den skulle exempelvis kunna generera kundanpassade säljpresentationer, contentplaner, lösningsförslag eller offerter. Allt baserat på din input och i enlighet med företagets struktur och riktlinjer (du kan till exempel ladda upp er CVI eller varumärkesplattform).

Men ni skulle faktiskt också kunna börja med en ”expert-GPT” som bistår dig med svåra saker, som att analysera målgrupper, KPI-utfall och göra rekommendationer.

GPT:er kan också användas av dina kunder, vilket öppnar andra möjligheter till automatiserad interaktion. De kan till exempel svara på deras frågor och förfrågningar genom att hämta svaren från manualer och andra dokument, utan att gå till andra källor eller hitta på om svaret saknas (ett viktigt förbehåll!).

Om du kan tänka det, kan ChatGPT göra det.

Dags att skaffa en AI-strategi

Dagens GPT:er är bara på fosterstadiet. De kommer att bli smartare och kapablare, integreras i verksamheters och snabba på automatiseringen.

Enkelheten i att skapa och träna upp egna GPT:er och den exponentiella AI-utvecklingen är en otroligt potent kombination. Redan nu kan vem som helst skapa och förfina egna GPT:er som sen kan användas av medarbetare. Allt till i princip försumbar investering.

Men vi rör oss i okänd terräng. För att undvika fallgroparna och dra nytta av utvecklingen behövs utbildning och inte minst tydliga guidelines för hur ChatGPT, GPT:er och andra AI-verktyg ska användas.

Vilka GPT:er skulle du vilja börja med?

Vill du ha hjälp att skapa B2B-innehåll med AI som driver mer affärer?

Mejla mig på erik@storyedge.se så bokar vi ett kort möte.

Läs även: 8 sätt att förbättra ditt contentskapande med ChatGPT-4.

Category
Tags